Siden
oprettet
2. april 2016


Siden
opdateret
2. april 2016

Til forsiden

Til sporvogne

Tilbage

Københavns Sporveje



I 1981 udgav Sporvognsfunktionærernes Organisations fagblad Sporvognen en række historiske blade, der omfattede årene 1945-80. Blandt artiklerne var der også erindringer fra nogle af linjerne, herunder fra linje 43.



Linie 43 gennem 25 år

Den 1. maj 1981 er det 25 år siden, linie 43 åbnede. I den anledning har "Historisk udvalg" bedt fhv. 323 Bennick, som har kørt på linien i næsten lige så mange år, om at skrive et par ord.

Linie 43 - et tilbageblik gennem 25 år

Den 7. maj 1956 blev linie 43 oprettet med 5 hold på Blegdamsvej og 6 hold i Aglefeldtsgade.

Københavns Sporveje uddelte en folder til publikum med oplysninger om, at der indsættes Sporvejenes mest moderne busser med plads til 75 passagerer. Bussernes udstyr er komfortabelt med bekvemme sæder, og om vinteren er vognene opvarmet. Almindelig sporvejstakst er gyldig, men der er intet billetsalg på vognene. De kan kun benyttes af passagerer, der har ligeudrabatkort, omstigningsrabatkort, omstigningsbillet eller abonnementskort. Tillige var der en møntbox ved siden af chaufføren, hvor passagerne kunne lægge aftalte penge i som betaling, 60 øre. Billet blev ikke udstedt. En ligeudbillet kostede i 1956 55 øre og en omstigning 70 øre. Møntboxen var således 5 øre dyrere.

Det var noget nyt for publikum, og der var i begyndelsen også en del vanskeligheder. Publikum kunne ikke forstå, hvorfor de skulle betale de 5 øre mere.

Det var énmandsbetjente vogne, vi startede med, de såkaldte "800 vogne" med delt frontrude. Dengang var der ikke servostyring, så der skulle ordentligt hives i rattet i rundkørslerne, som der jo var en del af.

En vintermorgen var det en kold fornøjelse at starte sådan en bus. Varmen kom først efter en omgang, og chaufføren havde, for at modstå kulde og træk fra fordøren, et stort gråt uldtæppe, som de kunne pakke sig i helt op til armhulerne.

Linie 43 kørte i begyndelsen fra Ved Stranden, Købmagergade, Nørre og Øster Voldgade, Sølvgade, Nørre Allé (med brostensbelægning), Lersø Parkallé til Emdrupvej, ca. 7 kilometer. Her havde vi folkelokale i en skurvogn, hvor forholdene var lidt primitive og pladsen trang. Senere fik vi bygget et hus med pæne stole og borde, koldt og varmt vand og toilet. Huset er senere blevet forlænget flere gange til det udseende, det har i dag.

I 1956 og i de følgende år havde vi ikke radio i vognene, så hvis der skete et eller andet, måtte vi finde den nærmeste telefon for at tilkalde hjælp.

Trafikken var heller ikke så voldsom, som den er i dag, dog kunne det knibe lidt i den indre by, især Købmagergade med datoparkering kunne være vaneskelig at passere, hvis der holdt en varevogn i 2. position.

1. maj 1962 blev linie 43 forlænget til Søborg Torv. Det var en forsøgsordning, som senere blev permanent. Møntboxen på Søborgstrækningen blev bibeholdt, takst 60 øre. Som noget nyt blev der indført et grønt klippekort med 4 klip til 2 kroner, som publikum kunne trække i billetautomaterne ved stoppestederne eller købe i kortsalg. Billetautomaterne blev dog senere taget ned, idet de blev ødelagt.

På Søborg Torv havde vi folkelokale i et butikslokale i nr. 3.

1. november 1963 blev møntboxen afskaffet og almindelige billetter blev indført. Om sommeren 1963 kom pensionistkortene. Jeg husker en episode en tidlig morgen ved Nørreport. En ældre mand kommer op i vognen og viser stolt sit nye pensionistkort. Da jeg gjorde ham opmærksom på, at det ikke kunne bruges før kl. 9, blev han fornærmet og sagde, at han skulle på arbejde, og at han så ikke havde brug for sådan et kort, hvorpå han smed det ud på gaden. Episoder kunne jo ikke undgåes, men det var i det store og hele et godt publikum, mange forretningsfolk brugte linien til og fra byen.

Mange mennesker var man på nik med, især var der maskinmester Skovgård fra Det kgl. Teater, hr. Rasmussen fra Emdrupvej og en ældre fru Sinding fra Gammel Kloster, hun var svagtseende og skulle altid ud af fordøren. Hun var en rar ældre dame, som tit kom med cigarer og chokolade til os. Ved Tuborgvej boede en hr. Petersen, hver jul og nytår kom han med en flaske portvin og cerutter, og det var vi jo meget glade for.

1. november 1963 fik vi natvogn, linie F fra Søborg til Mozarts Plads, den kørte vi til oktober 1969. Der var en halv times ophold på hverdage på Mozarts Plads. Chaufføren sad alene mutters alene og skulle passe meget på ikke at falde i søvn, men så lavede vi kaffe og læste i de gamle blade og aviser, der lå fremme.

I 1964 fik vi et nyt takstsystem, ligeudbilletten blev afskaffet, og omstigningsbilletten blev til en enhedsbillet, som noget helt nyt blev poletterne indført. Søborgbilletten blev bevaret.

Maj 1965 blev Blegdamsvej, Ahlefeldtsgade og Mariendalsvej garager nedlagt, og linie 43 flyttet til det nye garageanlæg på Ørnevej.

Linie 43 havde efterhånden fået de såkaldte "900 vogne". Serie I Leyland med servostyring, og det var en forbedring fra de ældre "800 vogne". Da linie 43 blev flyttet til Ørnevej, fik vi 24 hold og 12 hold uden for stregen. 1966 fik vi 2 planer 1-12 og 13-24 og 16 hold uden for stregen, linien var ved at blive stor. 1967 blev linien delt. Sundby fik 1 plan med 12 hold, og Ørnevej mistede en plan. 1968 kom linie 43 tilbage til Ørnevej.

I de følgende år gik livet sin vante gang indtil 16. april 1973, da Købmagergade blev gågade, og linien omlagt ad Lille Kongensgade og ad en særlig vognbane mod den ensrettede trafik i Kristen Bernikowsgade og Chr. IXs Gade og videre ad Gothersgade til normal rute.

Indtil sommeren 1956 havde vi både sommer- og vinteruniform. Sommeruniformen med jakke af mørkeblåt serges og vinteruniformen helt af mørkeblåt klæde, dertil hørte en kappe af samme stof. Kasketter af samme slags stof med sølvsnor rundt om pulden, der var både sommer- og vinterkasketter med en sort hueknap med Københavns byvåben.

1956 blev de mørkeblå uniformer udskiftet med nye grå uniformer med rideelastik. Kasketterne var ligeledes grå og med en rød hueknap med vinger og K.S. bomærke. Disse uniformer havde vi til sommeren 1975, hvor de rustrøde uniformer blev indført ved H.T.

1974 blev H.T. oprettet, og linie 167 fra Søborg Torv til Bagsværd nedlagt. Linie 43 overtog kørslen, og vi havde "De forenede Rutebilers" billetter ved siden af vore egne i en 4 rums billetmaskine. Nå der så kom en børnehave med f.eks. 34 børn og 4 voksne, der skulle ind til byen, og lederen spurgte, hvor meget det kostede, så sad man der og regnede, så hovedet summede. I 1975 kom zonetakstsystemet. Gennem 4 timers kursus fik vi det indterpet. Efterhånden fik vi lært, hvad en billet til Helsingør eller Køge kostede.

I november 1976 fik vi det nye folkerumslokale på Søborg Torv, et dejligt hus bygget i forlængelse af den bestående kiosk.

Linie 43 klub blev oprettet med det formål at pynte op i folkelokalet, og at kollegerne ved f.eks. sygdom, mærkedage, jubilæum, pensionering får en opmærksomhed. Sammenholdet blandt kollegerne har altid været godt. I årenes løb har der naturligvis været en udskiftning af chaufførerne, nogle er flyttet til andre linier, og nye er kommet til, men der er stadig en "hård kærne", som har kørt fast på linien i mange år.

I årenes løb har vi desværre mistet flere af vore kolleger - ære være deres minde. Jeg vil ønske tillykke med de 25 år og håbe, at linie 43, og sammenholdet mellem kollegerne, vil bestå i mange år fremover.
forh. 323 Bennick

Til forsiden

Til sporvogne

Til toppen

Tilbage